big data

Brexit en Trump mede mogelijk gemaakt door Big Data en Psychometrie?

Onlangs werd ik gewezen op het volgende artikel: www.dasmagazin.ch/2016/12/03/ich-habe-nur-gezeigt-dass-es-die-bombe-gibt/. Ja, het is een lang artikel en voor menigeen zal het Duits wel eens minder roestig zijn geweest. Toch is het de moeite waard om door Google Translate te halen (naar het Engels raad ik aan). Het verhaal is zeer beeldend geschreven en leest bijna weg als een jongensboek. En dat terwijl het gaat over Psychometrie en Big Data. Over het algemeen niet de ingrediënten van een spannend verhaal.

Brexit en Trump

Centraal in het artikel staat Michal Kosinski, Assistant Professor in Organizational Behavior bij de Stanford Graduate School of Business. Het verhaal vertelt hoe Kosinski en collega's, toen nog werkzaam bij The Psychometrics Centre in Cambridge, een methodiek ontwikkeld hebben om op basis van iemands Facebook-likes een goede voorspelling van diens persoonlijkheidsprofiel te maken. Iemand uit zijn team zou in het geheim samengewerkt hebben met mensen die betrokken zijn bij Cambridge Analytica. Een organisatie die claimt met behulp van Big Data, Psychometrie en Micro-targeting (zeer gericht benaderen met een op maat gemaakte boodschap),  zeer succesvol te zijn geweest in het overtuigen van kiezers. Recente wapenfeiten die door Cambridge Analytica worden geclaimd, betreffen de campagnes van Brexit en Trump. Kosinski lijkt vooral het nieuws te zoeken om te waarschuwen voor de gevaren van Big Data. Zijn onderzoek zou in elk geval nooit zijn bedoeld om mensen op een dergelijk geavanceerde manier te beïnvloeden…

'Wildly exeggerated'

Toevallig ken ik Michal. Een paar jaar geleden heb ik hem opgezocht in Cambridge, inzake zijn werk voor applymagicsauce.com. Het klikte, we hebben elkaar een paar keer getroffen en contact gehouden. Via de chat vroeg ik hem naar het artikel.

Veel wilde hij er eigenlijk niet over kwijt: 'Wildly exeggerated'. Cambridge Analytica steekt ondertussen zijn 'verdiensten' inzake de Trump-campagne niet onder stoelen of banken. Inderdaad, Trump heeft gewonnen. Maar of op dit moment het hele proces van psychologisch profileren > Micro targeting > beïnvloeden al dermate effectief is dat dergelijk effect bereikt kan worden, is sterk de vraag. Ook zijn er sterke twijfels of de Trump-campagne überhaupt genoeg tijd heeft gehad om psychographics in te zetten.

Technologie-optimist

Overdreven of niet: dit artikel heeft me behoorlijk bezig gehouden. Ik zie mezelf over het algemeen als een technologie-optimist en vind het erg leuk om bezig te zijn met nieuwe ontwikkelingen op dit vlak. Uiteraard zijn de negatieve toepassingen van dergelijke technologie zeer goed voor te stellen. Voor mij leken ze ineens erg concreet en dichtbij! Reden te meer om energie te steken in juist de positieve mogelijkheden. Toepassingen waarbij mensen zelf controle hebben over hun data en deze kunnen gebruiken om nieuwe, onverwachte ervaringen op te doen die het leven mooier maken.

Nieuwsgierig?

Bel Jaap Jan

088-100 47 77