Concrete tips om, juist nu, het gesprek met elkaar aan te gaan

Bijna de helft van de medewerkers in ons land werkt nu thuis. Dit stelt ons voor nieuwe uitdagingen. Hoe houd je verbinding met je collega’s als je even niet meer bij elkaar langs kunt lopen? Pak je net zo makkelijk de telefoon of voel je je toch wat meer teruggeworpen op jezelf? En als je leiding geeft, hoe houd je betrokkenheid bij je medewerkers in deze tijd? Wat kan je wel en niet vragen? Hoe geef je ruimte en toch sociale steun? Kan je spontaan bij je teamleden langs gaan met een bos bloemen, of leidt dat tot ongemakkelijke situaties? Hoe zorg je dat iedereen de goede dingen blijft doen nu eerdere resultaatafspraken waarschijnlijk in het water zijn gevallen?

Er is geen richtlijn die we er even bij kunnen pakken. Ten eerste hebben we dit nog nooit eerder meegemaakt en ten tweede verschilt het per organisatie, team en per mens wat passend is. Mijn belangrijkste advies is: Heb het er met elkaar over.

Een aantal tips om het gesprek met elkaar aan te gaan:

  • Bespreek met de mensen in je team wat voor jullie werkt. Wat heeft het team nodig om het dagelijkse werk goed te blijven doen en onderling verbonden te blijven met elkaar? Zorg dat iedereen zich uitspreekt want iedereen ervaart het thuiswerken anders en heeft andere behoeften. Willen collega’s meer of minder contact, in welke vorm is contact gewenst en met wie, welke ondersteuning is nodig? Hoe druk zijn mensen, weet iedereen wat ze moeten doen, hebben ze een goede werkplek, hoe zit het met energie en werkdruk?
  • Is de groep groter? Je kunt heel makkelijk een online poll doen onder de collega’s om de thermometer erin te stoppen. Zo zien mensen ook hoe hun collega’s erin zitten. Daarnaast kan je voor 1 op 1 gesprekken kiezen voor wat meer verdieping.
  • Herhaal dit soort gesprekken regelmatig en wees je bewust dat de uitkomsten nu anders kunnen zijn dan over twee weken. Met iedere week langer thuis zitten kunnen de behoeften veranderen.
  • Maak concrete afspraken over welke informatie je op welk moment deelt en welke vorm daarbij past. Een online dagstart, digitale koffiemomenten, projectbesprekingen, bedrijfsupdate?
  • Bespreek ook waar de ruimte zit om wel of niet mee te doen, wat is noodzakelijk en wat is optioneel? Sluit je de week af met een online vrijdagmiddagborrel met bingo? Hartstikke leuk maar vast niet iedereen zit erop te wachten.
  • Zorg dat relevante informatie wordt gedeeld. Wat is de impact van de crisis op de organisatie en wat betekent dat voor het team en de individuele medewerker?
  • Blijf binnen het team slim gebruik maken van ieders talenten, vermijd de valkuil dat iedereen achter zijn eigen pc zit te buffelen. Ook als het werk van het team deels verandert is het goed om opnieuw naar de taakverdeling te kijken.
  • Naast het organiseren van het dagelijkse werk is het ook goed stil te staan bij hoe de nieuwe werkelijkheid zich verhoudt tot de eerder gemaakte individuele resultaat- en ontwikkelafspraken in het kader van de gesprekkencyclus. Wat is op dit moment nodig? Welke afspraken blijven staan en welke moeten worden herzien? Hoe houd je met elkaar zicht op inzet en resultaten?
  • Blijf – als het budget het toelaat – investeren in ontwikkeling. Er is online veel mogelijk, of het nu gaat om opleidingen, coaching of inzet van e-assessmenttools. Organiseer feedback. Het is zonde om in deze periode stil te blijven staan. Zie deze periode ook als een kans. Welke nieuwe vaardigheden zijn nu nodig?, wellicht krijgen medewerkers andere taken doordat een gedeelte van het werk is stilgevallen? Ook dat is ontwikkeling.

Eerder publiceerden we vanuit eelloo een visiedocument over hoe je met elkaar kunt bouwen aan een mensgerichte, eigentijdse gesprekkencyclus. Hierin vind je de uitgangspunten en richtlijnen voor een gesprekkencyclus, waarbij je afstapt van de traditionele beoordelingsgesprekken en kiest voor zinvolle gesprekken over werk en toekomst. Nieuwsgierig? Download dan hier De visie van eelloo op Performance Management.

Meer informatie

Wil je meer weten? Neem gerust contact op Inge of met de collega’s van support via support@eelloo.nl of via 088 100 47 77.

Scroll naar boven