Inzetbaar blijven: Ga daten en word weer verliefd

Hoe zorg je dat mensen niet alleen thuis verliefd zijn of worden, maar ook op hun werk? Een beetje liefde voor de organisatie, een beetje liefde voor je collega's en natuurlijk heel veel liefde voor je job. Gewoon door regelmatig met elkaar te daten. Iets uitproberen en kijken of de vonk overslaat. Dit gaat niet over SecondLove, maar over inzetbaar zijn en blijven. Een hot thema, maar met veel te weinig liefde.

Inzetbaar is van denken naar doen

Veel programma’s rond duurzame inzetbaarheid gaan uit van een vooropgesteld plan; eerst reflecteer je op wie je bent, wat je kan en wat je wilt, en daarna kom je in actie. Alleen dat in actie komen lukt dan vaak niet. En dat is niet gek. Bijna iedereen die een andere stap overweegt, is daar diep van binnen heel bang voor. Tversky zegt ‘mensen zijn veel gevoeliger voor negatieve dan voor positieve stimuli’. Er is een aantal dingen waardoor je je beter voelt, maar het aantal dingen waardoor je je slechter voelt, is oneindig'. Dus als het om loopbaanverandering gaat zijn we psychologisch geneigd om alles wat verkeerd zou kunnen gaan, uit te vergroten. Het resultaat is dan ook dat we ernaar neigen om te blijven zitten. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we onze angsten loslaten en moed verzamelen om te veranderen?

Experimenteer - Ga daten!

In het boek ‘werk vinden dat bij je past’ van Roman Krznaric staat een pakkende casus beschreven van een dame die besloot om voor haar 30ste een jaar lang allemaal verschillende banen uit te proberen. Zij vergelijkt het experimenteren met verschillende soorten werk met daten. Toen ik nog single was had ik een lijstje met eigenschappen in mijn hoofd die mijn denkbeeldige vriend moest hebben. Sommige mannen die aan alle criteria op mijn lijstje voldeden, deden me niets. En op een gegeven moment ontmoet je iemand die nog niet aan de helft van je checklijstje voldoet, maar van wie je wel ondersteboven bent. Dus misschien heeft erover nadenken en een stappenplan maken weinig zin en hebben afspraken om met iemand ‘mee te mogen lopen’ terwijl die zijn werk doet, veel meer zin. Je probeert van alles en nog wat uit tot je voelt dat de vonk overslaat. Haar conclusie: eerst doen, dan nadenken.

Ieder mens heeft een meervoudig zelf

En wat zegt de theorie erover? Ibarra is een van de toonaangevende wetenschappelijke denkers over loopbaanverandering. Zij omschrijft het in het boek ‘Working identity’ als volgt: Onze arbeidsidentiteit is geen verborgen schat die diep vanbinnen ligt te wachten om ontdekt te worden, maar bestaat eerder uit een heleboel mogelijkheden […] het ‘zelf’  bestaat uit meerdere facetten. De enige manier om een verandering teweeg te brengen, is onze mogelijke identiteiten uit te proberen tot ze voldoende zijn gevormd om ons naar beslissende stappen te leiden. We leren wie we zijn door de werkelijkheid te ervaren, niet louter door zelfreflectie.

Een geslaagde verandering vereist een portie proefondervindelijk leren. Je kunt een boek lezen over timmeren, maar er komt een moment om de hamer te pakken en daadwerkelijk een paar klappen te geven. Dus als je een heel mooi plan hebt voor je loopbaan, dan komt er ook een moment om het in de praktijk uit te proberen. Je kunt niet van loopbaan veranderen zonder het één en ander uit te proberen in de praktijk. De kunst van duurzame inzetbaarheid vraagt van ons dat we de conventionele benadering op zijn kop zetten. Experimenteer & leer. Na een periode van ‘jobdating’ staan we sterker in onze schoenen om concrete beslissingen te nemen.

Hoe zorg ik dat de vonk overslaat?

Draai het standaardmodel van carrièreplanning om: eerst ervaren en dan nadenken. Laat medewerkers met elkaar in contact komen. Laat ze bij elkaar meekijken. Laat ze van elkaar leren. Laat ze experimenteren met nieuw gedrag in een andere omgeving, maar wel binnen de organisatie. Laat ze zelf in actie komen. Gun ze een periode waarin ze dingen daadwerkelijk gaan uitproberen. Minstens één week per jaar meekijken of meedraaien in een andere functie, ook al heeft een medewerker het prima naar zijn zin. Om zijn netwerk te vergroten, kennis op te doen, de organisatie beter te leren kennen of gewoon puur qua nieuwsgierigheid.

Love is in the ‘digital’ air

Hoe vinden medewerkers elkaar dan? Wij bieden een actiegericht platform, ontwikkeld om te ervaren hoe het is om te werken in een andere functie, afdeling of organisatieonderdeel. Het daten wordt ondersteund door een online platform, waarop een medewerker een persoonlijk profiel maakt. Hier is niet alleen ruimte voor feitelijke zaken zoals in een smoelenboek, maar ook beschrijving van talent, wat iemand wil leren of juist kan aanbieden. Alle profielen komen samen. Een medewerkers kiest zelf uit bij wie hij wilt meelopen of meekijken en wanneer. Concreet, praktisch en actiegericht! Wij helpen je graag.

Nieuwsgierig?

We daten graag een keer met je.

Hier heb je ons nummer:

088-100 47 77